سرکار خانم اشرف ستارزاده، هنرمند خوشنویس که هم اکنون از اساتید جهاد دانشگاهی در زمینه هنر پتینه می باشد که یکی از کارهایش در نمایشگاه نقاشیخط سرالله به نمایش درآمده بود درباره نحوه علاقهمندی خود به هنر قرآنی چنین اظهار نظر کرد: من نقاشی را طی سالها انجام میدهم، اما از سال ۸۸ خوشنویسی را به شکل جدی فرا گرفتم و در ادامه هنر پتینه را نیز آموختم. وقتی توانستهام در این هنرها از تسلط کافی بهرهمند شوم، مناسب دیدم کاری انجام دهم که تا به امروز همانند آن رخ نداده است، آن نیز تلفیق این سه هنر با هم بود که نمونه آن را در نمایشگاه «سر الله» میبینید.
وی افزود: اما اینکه چگونه به سمت موضوعات قرآنی گرایش پیدا کردم باید بگویم که این موضوعات هیچ گاه از من جدا نبود. برای همین وقتی شروع به کار هنری کردم دیدم میتوانم اعتقاداتم را در هنرم جلوه دهم. برای همین به شکل کاملا جدی آن را در کارهایم الگو قرار دادم. جدای از دلبستگی قلبی، کاری که با محوریت قرآن انجام میشود به لحاظ معنایی نیز به کیفیتش افزوده میشود، چون بسیار طبیعی است که تماشاگر وقتی کارهای قرآنی را تماشا میکند بیشتر جذب آن میشود، چون پیامش الهی است.
این هنرمند در پاسخ به این سوال ایکنا که تا چه حد تعلقات بازار سبب شده وی به سمت هنرهای قرآنی سوق پیدا کند، گفت: جواب شما را در دو مرحله میدهم؛ اول اینکه متاسفانه هنر قرآنی آنچنان که باید در بازار خریدار ندارد که من بخواهم به این دلیل به سمت هنر قرآنی سوق پیدا کنم. این اتفاق نیز به این معنا نیست که مردم نسبت به این موضوعات بیعلاقه هستند، بلکه از آنجا نشئت میگیرد که عرضه خوبی در این زمینه انجام نشده است. برای مثال باید بگویم اکثر مردم در خانههایشان تابلو «و ان یکاد» نصب کردهاند، چون این هنر به خوبی به آنها عرضه شده است، پس مسلم بدانید اگر هنر قرآنی هم به شکلی صحیح معرفی شود، مخاطبان به سمت آن جذب خواهند شد.
ستارزاده ادامه داد: نکته دیگر اینکه هنر قرآنی اگر با دلبستگی قلبی خلق نشود، مطمئن باشید نه مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت و نه برای هنرمند سودی خواهد داشت. بنابراین هر گاه کاری قرآنی را شروع کردم، عشق و علاقهام را به آن معطوف کردهام، البته نمیخواهم به هیچ وجه منکر نقش پول در اعتلای هنر شوم، چون مطمئن هستم اگر حمایت مالی در حوزه هنرهای اسلامی وجود داشته باشد، شاهد رشد مطلوبتر این هنر خواهیم بود، اما این ویژگی حتما باید دغدغهمند نیز باشد.