بسم الله الرحمن الرحیم
از دهه چهل هجری شمسی و پس از اعلام موجودیت جنبش سقاخانه، آثاری با نام نقاشیخط بر روی دیوار نگارخانه ها به نمایش گذاشته شد که پس از گذشت 5 دهه یکی از بیشترین درصدهای رشد مخاطب در بین هنرهای تجسمی را دارا می باشد.
در طی قریب به نیم قرن، حضور این هنر در جامعه ایران، اساتید و هنرمندان زیادی با خلق آثار بدیع و منحصر به فرد توانسته اند بارها به حراجی ها و موزه های مطرح دنیا راه یافته و شعله ای از سیطره هنر فاخر ایران زمین را پس از سال های متمادی در دنیای هنر روشن نگاه دارند.
اما متاسفانه بر خلاف رشد کمی و کیفی این هنر در 50 سال گذشته، هیچگاه این رشته هنری نتوانسته خود را حتی به عنوان یک جنبش در هنر معاصر با چارچوب علمی مطرح کند، تا جایی که هنوز بر روی نام آن مناقشاتی مطرح است.
برخی از عوامل این نقصان را می توان به شرح ذیل مطرح کرد:
بدیهی است این مطالب حاصل مطالعه، مصاحبه با پیشکسوتان و تجارب شخصی نگارنده بوده و می تواند دچار ضعف هایی باشد که با راهنمایی و همفکری شما خواننده گرامی برطرف خواهد شد.
محمد بخشی زاده
8 آبانماه 1398