فرناز فرشچی، هنرمند نقاشیخط با بیان اینکه نمایشگاه «نفس المطمئنه» رویداد مهمی در حوزه هنر دانشجویی است، اظهار کرد: در این نمایشگاه با یک اثر حضور دارم که تابلوی نقاشیخط با موضوع سوره فجر است. درباره آغاز کارم در این شکل از هنر باید بگویم از سال ۹۰ خوشنویسی خط سفیر را آغاز کردم و پس از دو سال که دوره ممتاز را طی کردم به حوزه نقاشی خط وارد شدم و تا به امروز در این زمینه فعالیت میکنم. همچنین در حوزه نقاشیخط، تدریس هم میکنم و از همین طریق کسب درآمد میکنم.
وی افزود: غیر از خوشنویسی و نقاشیخط در حوزه تصویرسازی کتاب کودک هم فعالیت میکنم. درباره ارتباط تصویرسازی با نقاشی خط باید بگویم که این دو هنر مشابهتهای فراوانی با هم دارد که اگر با هم تلفیق شوند نتیجهای خوبی در نقاشیخط به همراه خواهد داشت.
این هنرمند در پاسخ به این سؤال که در آثارش بیشتر به چه موضوعاتی میپردازد، گفت: موضوعات قرآنی یکی از اولویتهای ویژه من در نقاشیخط است، اما در کنار مفاهیم قرآنی به موضوعاتی چون، سخنان ائمه(ع) و اشعار مولانا و حافظ نیز میپردازم و اگر قرار باشد اثری قرآنی خلق کنم، اولین گامم در این زمینه ایدهپردازی است، زیرا نگارش زیبای یک آیه به خودی خود نمیتواند آن را به یک اثر هنری تبدیل کند. فرشچی تأکید کرد: در آثار سعی میکنم معانی آیات را نیز ترسیم کنم حتی گاهی اوقات پرداختن به یک بیت شعر هم میتواند نمود بارز یک اثر قرآنی باشد، زیرا برخی از اشعار عرفانی کاملاً همسو با آیات قرآناند و تعبیر و تفسیر آنها دقیقاً تداعیگر یک آیه خاص است. وی با بیان اینکه حمایتها از هنرهای تجسمی به ویژه آثاری که موضوعات قرآنی دارند کافی نیست، بیان کرد: از هنرهایی که مضامین دینی دارند به خوبی حمایت نمیشود و هنرمندی که در این حوزه کار میکند، تنها متکی به باورهای شخصیاش است، البته این عدم حمایت صرفاً به دولت مختص نیست، بلکه در بخش خصوصی هم نسبت به این دست موضوعات کمتوجهی صورت میگیرد.
این هنرمند نقاشیخط درباره اطلاعرسانی و تبلیغات در حوزه تجسمی تأکید کرد: بسیاری از جوانان با هنرهایی، چون نقاشیخط آشنا نیستند، درصورتیکه، اگر درباره این هنرها تبلیغات خوبی صورت گیرد، نتیجه آن مطلوب خواهد بود و این اتفاق در نمایشگاههایی که برگزار میشود عیان است. برای نمونه در نمایشگاه نفسالمطمئنه که یک رویداد دانشجویی است، اکثر مخاطبان جواناند. آنها از من درباره عناوین آثار و شیوه اجرای آن میپرسند و وقتی به آنها توضیح میدهم به آن علاقهمند میشوند و جالب است بدانید بسیاری از هنرجویان از همین طریق به این هنر گرایش پیدا کردهاند. اگر تبلیغات شکلی منسجم و حرفهای داشته باشد، قطعاً اتفاقات خوبی در این عرصه رقم خواهد خورد.
وی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه در حوزه خوشنویسی از خطوط نو و ابداعی استقبال نمیشود زیرا این پیشفرض ذهنی وجود دارد که آنها کیفیت کافی ندارند. این اتفاق در حوزه خط سفیر کاملاً عیان است. درصورتیکه قدمت یک سبک هنری، چندان مهم نیست، بلکه کیفیت اجرای آن و زیبایی آن است که به آن هنر جلوه میدهد.
این هنرمند نقاشیخط در پاسخ به این سؤال که آسیب جدی خوشنویسی در سالهای اخیر چیست، بیان کرد: تکراری شدن آثار بزرگترین آفت خوشنویسی در سالهای اخیر است و این نکته برای همگان عیان است و کافیست گذرتان به نمایشگاههای خوشنویسی بیافتد. در چنین فضایی اگر خطوطی، چون سفیر بخواهند با نوآوری مخاطبان جدیدی جذب کنند با مخالفت اساتید سنتی مواجه میشوند، این موضعگیریها قابل درک نیست و یکی از عوامل به حاشیه راندن هنرهای تجسمی است.
این هنرمند، برگزاری نمایشگاههای موضوعی را یکی از اقدامات ضروری در حوزه خوشنویسی توصیف کرد و گفت: به هنرهای تجسمی به ویژه آثاری که مضامین دینی و قرآنی دارند کم توجهی میشود و برگزاری نمایشگاههایی، چون نفس المطمئنه میتواند عاملی برای حمایت از هنرمندان این حوزه باشد به ویژه جوانانی برای جوانانی که نمیتوانند به صورت انفرادی نمایشگاه برگزار کنند بسیار مؤثر است.
وی متذکر شد: نمایشگاه نفس المطئنه چون یک رویداد دانشجویی برای مخاطبان جذاب است و توانسته دانشجویان را برای بازدید از نمایشگاه ترغیب کند. نفساالمطئنه تاکنون در دو دانشگاه برگزار شده، همین موضوع ناخودآگاه سبب شده، قشر تحصیل کرده با هنرهایی، چون نقاشیخط بیشتر آشنا شوند. این اتفاق اثرات قابل توجهی دارد، هرچند شاید این اثرات چندان ملموس نباشد، اما اگر چنین رویدادهایی تداوم یابد، قطعاً جامعه دانشگاهی به سمت چنین هنرهایی سوق مییابد.
منبع: ایکنا
گفتوگو از داوود کنشلو