به گزارش خبرنگار«نقطه الف»، آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه نفس مطمئنه دوشنبه ۱۱ آذرماه در نگارخانه دانشجو برگزار شد. در این نمایشگاه، آثاری با محوریت سوره مبارکه فجر به نمایش درآمده است.
زهرا کاظمیزاده، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: ۱۱ سال است هنر خوشنویسی انجام میدهم. این هنر را از کودکی دوست داشتهام، چون هرگاه فرصت میشد، سعی میکردم خوشنویسی کنم. به همین دلیل، وقتی متوجه این شور و اشتیاق شدم، به صورت حرفهای آن را ادامه داده و هماکنون درجه فوق ممتاز دارم.
وی افزود: خوشنویسی از آن دست هنرهایی است که هیچگاه کهنه و قدیمی نمیشود، چون با معانی پیوند خورده که ریشه در باور و ایمان ما دارد. به همین جهت میبینیم آیات قرآن همیشه جزئی جدایناپذیر از خوشنویسی هستند. البته جدا از خوشنویسی، به هنرهای دیگری چون تذهیب نیز علاقمندم و نزدیکی این هنر به موضوعات قرآنی و همچنین همنشینی آن با خوشنویسی، دلیلی برای گرایش من به تذهیب است.
قدیمترین و ماندگارترین شکل هنر
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: به واسطه مشغلهای که در جهاد دانشگاهی دارم، متأسفانه فرصت تدریس پیدا نمیکنم، اما بسیار دوست دارم شرایطی پیش آید که آنچه را که فکر میکنم برای جوانان مفید است، به آنها آموزش دهم. هنر خوشنویسی بسیار مهجور است، چون کمتر به آن توجه میشود، در صورتی که قدیمترین و ماندگارترین شکل هنر، خوشنویسی است.
کاظمیزاده با تأکید بر اینکه اشعار مولانا و حافظ، جدا از قرآن کریم، منبعی عظیم برای خوشنویس است، گفت: غیر از احادیث و آیات قرآن، اشعار مولانا و حافظ بهترین منبع برای خوشنویسی است، چون مضمون این اشعار بسیار ارزشمند و غنی است، پس هر گاه فرصت شود، در این حوزه نیز خوشنویسی خواهم کرد.
عارفه باستانفر، دیگر هنرمند حاضر در نمایشگاه درباره کارهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در این نمایشگاه حضور دارم، چون معتقدم نماشگاههای اینچنینی قادرند جریانسازی خوبی داشته باشند، به ویژه که در کشورمان توجه به خوشنویسی آنچنان که باید جدی نیست، پس باید از هر فرصتی برای عرضه هنر خوشنویسی بهره برد.
وی ادامه داد: چهار سال است که به صورت جدی نستعلیق و شکسته خوشنویسی میکنم. دلیلم برای انتخاب این دو خط این بود که حس میکردم زیباییهای این شکل از خوشنویسی بیشتر من را مجذوب خود کرده است. البته این را هم بگویم که برای گرفتن مدرک ممتاز در خوشنویسی حتماً نیاز است که نستعلیق را به خوبی آموخته باشم.
وی با بیان اینکه خوشنویسی دنیای وسیعی است که در یک حوزه خلاصه نمیشود، تأکید کرد: اینگونه نیست که من وقتی خوشنویسی قرآنی میکنم، دیگر عرصهها را فراموش کنم. به همین دلیل اشعار مولانا، حافظ، سعدی و ... منابع عظیمی هستند که من و دیگر خوشنویسان از آن برای خوشنویسی استفاده میکنم.
وی درباره ماندگاری آیات قرآن در خوشنویسی نیز گفت: پر واضح است که آیات قرآن به خوشنویسی وزنی میدهد که تا سالها آن اثر را ماندگار خواهد کرد، در ضمن آثاری که آیات قرآن را خوشنویسی کرده باشد، ماندگاری بیشتری خواهند داشت.
وی ادامه داد: شاید شعاری به نظر برسد، اما تأثیرات بسیار خوبی از خوشنویسی قرآنی گرفتهام، چون این آثار غیر از زیبایی بصری، آرامش روحی هم برای خالق اثر در پی دارد.
عهدیه شکرزاده دیگر هنرمندی بود که در این نمایشگاه در گفتوگو با ایکنا اظهار کرد: ۹ سال است که خوشنویسی میکنم و خط اصلیام شکسته است، البته نستعلیق را هم به خوبی خوشنویسی میکنم. در کنار خوشنویسی، تذهیب نیز انجام میدهم چون این دو شکل هنر را جدا از هم نمیدانم.
وی درباره چرایی گرایش به سمت هنر خوشنویسی گفت: از کودکی به این هنر علاقه داشتم و در کلاسهای درس از خوشنویسی من برای امور آموزشی استفاده میشد. همین مسئله باعث شده در ادامه خوشنویسی را با جدیت دنبال کنم تا امروز کارهایم در نمایشگاههای خوشنویسی به نمایش درآید.
این هنرمند با تأکید بر اینکه در کنار آیات قرآن، اشعار شعرای بزرگ کشورمان را هم خوشنویسی میکند، گفت: به نظرم خوشنویسی اشعار مولانا اوج دیگری از زیبایی ادبی است، چون معانی در آن همانند آیات قرآن زیبا و روحانی است. این اتفاق را در اشعار حافظ نیز میتوان به خوبی مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه برخی آیات قرآن ظرفیت بالایی برای خوشنویسی دارد، گفت: آیه «وَإِن یَکَادُ» یکی از رایجترین آیهها در خوشنویسی است، زیرا هم دارای زیباییهای تکنیکی است و هم اینکه به لحاظ معنا بسیار آرامشبخش است. در کنار این آیه، «بسم الله الرحمن الرحیم» آیهای دیگر است که خوشنویسان علاقه دارند بارها و بارها آن را بنویسند.
وی با بیان اینکه جوانان امروز کمتر علاقهای به هنر خوشنویسی دارند، چون برخی هنرهای مدرن به واسطه تبلیغات همهجانبه برای جوانان شکل ایدهآل پیدا کردهاند و به نوعی فعالیت در آن را نوعی ارتقای فرهنگی محسوب میکنند، در صورتی که خوشنویسی ریشهدارترین شکل هنر است که اگر به آن دقت جدی شود، جذابیتهای آن چیزی از هنرهای مدرن کم نخواهد داشت.
جدا از نظرات هنرمندانی که آثارشان در نمایشگاه حضور دارد، مردم حاضر در این نگارخانه نیز در گفتوگو با خبرنگار ایکنا از کیفیت آثار نمایشگاه احساس رضایت کردند. سیدحسین فرهنگی، ۴۰ ساله و معلم با بیان اینکه خوشنویسی تصویرگر هویت ایرانیان است، بیان کرد: ریشه هیچ یک از هنرهایی که امروزه در معرض توجه هستند، در این سرزمین نیست. برای مثال سینما هنری کاملاً غربی است یا تئاتر از غرب به ایران آمده است، اما خوشنویسی قرنها است که ریشه ایرانی دارد. به همین جهت، توجه به این هنر تنها اهمیت دادن به یکی از اشکال هنر نیست، بلکه اهمیت به فرهنگ ملی و دینی ماست.
وی ادامه داد: در نمایشگاه «نفس مطمئنه»، علاوه بر آثار خوشنویسی، آثاری با محوریت نقاشی و نقاشیخط هم وجود دارد. نکته جالب در همه این آثار، موضوعات معنوی آن است. وقتی آثار به نمایش درآمده را میدیدم، احساس خوبی داشتم، چون حس میکردم خالق اثر کار خود را با عشق انجام داده است.
هادی مشاور، ۶۵ ساله و بازنشسته اداره فرهنگ تأکید کرد: یکی از سرگرمیهای من بازدید از نمایشگاهای هنری است، اما در میان نمایشگاههای هنری، بازدید از نگارخانههای خوشنویسی علاقه ویژهتر من است، چون احساس میکنم میتوانم ریشههای تاریخی و ملی خود را در این شکل از هنر جستجو کنم.
وی تأکید کرد: خوشنویسی نیازمند حمایت است، چون امروزه به هنری کاملاً شخصی تبدیل شده است، در صورتی که این هنر هم باید نظیر دیگر بخشهای هنر، درآمدزایی داشته باشد والا هر چه زمان جلوتر رود، شاهد به حاشیه رفتن چنین هنرهای ارزشمندی خواهیم بود.